Wisselwerking
In de raadscommissie ging het over de tram, na het Forum het volgende grote nieuwe project in Stad, en Ommeland. Het college, wethouder Dekker (GroenLinks) voorop, mag laten zien dat zij een verkeersproject van deze omvang aankunnen. Aan de steun uit de raad zal het niet liggen, want geen enkele fractie heeft zich als een echte dwarsligger laten zien. En ook wij vinden dat de stad niet stil moet blijven staan. Maar ja, bij de inpassing van de trambaan zullen ook de burgers zich roeren en op dat terrein staan nog lang niet alle seinen op groen.
Even leek het nog spannend te worden. Collega Michel Marion van de SP liet net iets teveel twijfel doorklinken in zijn formulering en kreeg gelijk fractie en wethouder van GroenLinks over zich heen: “als je echt problemen hebt met de tram, moet je het nu zeggen!” Maar ook nu betoonde de SP zich een snelle leerling en al in tweede termijn werd dit ‘misverstand’ uit de wereld geholpen.
Maar er gebeurde nog iets anders. Gesteund door een enkele andere fractie vroeg ik aandacht voor de communicatie en de inspraak. Niet zonder reden, want als er één rode lijn in het collegeoptreden tot nu toe zit, is het dat er niet sterk wordt gecommuniceerd en de inspraak niet tot z’n recht komt.
Zeker bij zo’n project als een tram door de stad, waarbij er logischerwijs veel discussies met omwonenden en ondernemers is te verwachten over bijvoorbeeld het precieze tracé, de aantallen haltes en de locatie van de haltes, moet juist dit aspect gewoon goed geregeld zijn. Dus vroeg ik vrij argeloos hoe het college, wanneer het aan de orde komt, van plan was dit aan te pakken.
Nou, ik kreeg een antwoord, maar helaas nog steeds in de lijn van het collegeoptreden tot nu toe. “Ja, één van de eerste taken van het projectbureau is het schrijven van een communicatieplan en er komt een helder leesbaar boekje.”
Dit is nou een typisch voorbeeld van éénrichtingsverkeer; niemand in de stad zit toch te wachten op een boekje waarin het college nog eens helder in Jip en Janneke-taal uitlegt waarom zijn plannen zo goed zijn voor de stad en haar inwoners?!
Gemiste kans, want het ontbeert de ‘wisselwerking’ tussen bestuurders en gebruikers die je zeker bij een tram mag verwachten. Want het mooie van inspraak is niet dat je de kans hebt nog eens uit te leggen waarom je eigen plannen zo goed zijn, maar om de praktijkkennis en deskundigheid van alle belanghebbenden te betrekken en je plan daarmee te verbeteren.
Na de tweede termijn heeft de wethouder het fenomeen wisselwerking gelukkig ook bevestigd (ze was het alleen even vergeten te noemen), dus er is hoop. Maar het recente verleden heeft laten zien dat bij dit college goede communicatie niet vanzelf komt. Nalatigheid op dit terrein kan ten koste gaan van goede verhoudingen en het draagvlak voor een groot project ondergraven. Dat is zonde en ook niet nodig. Het college moet zichzelf ten doel stellen te allen tijde te voorkomen dat dit project uit de rails gaat lopen. Laat ook hierin de eerste lijn raak zijn!
Reageer januari 25th, 2007