Parkeerbalans op de Diepenring
Het masterplan van wethouder Karin Dekker (GL) wordt langzamerhand zichtbaar. Eerst is het de Steentilstraat die eerder autovrij moet, en nu gaat een deel van de parkeerplaatsen aan de Diepenring voor de bijl. Alles voor “een aangenaam verblijfsklimaat langs de kade.” Kortom: meer groen, meer wandel- en fietspaden, maar minder rijbanen en vooral minder parkeerplaatsen. Er wordt terugverwezen naar de koppeling met de Damsterdiepgarage uit het vorige collegeakkoord, alsof er in de tussentijd niets gebeurd is! Heeft wethouder Dekker wel eens van de Parkeerbalans gehoord?
Ja, Hans-Paul Klijnsma (GL) heeft gelijk als hij zegt dat het CDA in de vorige collegeperiode heeft ingestemd met het verminderen van het aantal parkeerplaatsen langs de Diepenring in ruil voor de realisering van de Damsterdiepgarage. Maar anders dan bij mijn gerespecteerde collega heeft het denken bij het CDA in de tussentijd niet stilgestaan.
De feiten: de parkeerplaatsen langs de Diepenring horen bij de meest gebruikte en daardoor ook meest lucratieve parkeerplaatsen van de stad. Opheffing ervan gaat mensen die wat meer willen betalen om in de directe omgeving van de binnenstad te parkeren teleurstellen en zorgt voor een financiėle strop voor het Parkeerbedrijf, die niet al teveel tegenslag meer kan verdragen.
De historie: de deal om de plaatsen op de Diepenring op te geven voor de Damsterdiepgarage stamt uit begin 2002, toen PvdA, GL, CDA en VVD hun coalitieakkoord sloten. En op dat moment, met de gegevens van die tijd, was het een acceptabele ruil. In de tussentijd is het verkeer echter steeds drukker geworden en de druk op parkeerplaatsen én de concurrentie met steden als Assen en Drachten steeds groter geworden.
Dit kun je niet alleen zelf ervaren, maar is ook bevestigd door het onderzoek dat de commissie Parkeerbalans aan het einde van de vorige collegeperiode heeft laten uitvoeren. Duidelijk werd dat we het ons niet langer kunnen veroorloven de parkeerplaatsen langs de Diepenring te schrappen, tenzij we behalve de Damsterdiepgarage nog op andere plekken in ‘de schil’ compenserende parkeerplaatsen zouden kunnen realiseren. En daar zit nou net de kneep. Dit soort locaties is er nauwelijks, gezien de dichte bebouwing net rond de binnenstad.
Het ontbrekende element in de redenatie van het college is de aantrekkelijkheid van de binnenstad, niet als wandelgebied, maar als economisch kerngebied. Als je onder de huidige situatie nog met droge ogen durft te beweren dat de parkeerplaatsen langs de Diepenring kunnen worden gecompenseerd met die in de Damsterdiepgarage, dan heb je dus een tijdje zitten slapen.
Vanuit ideologisch oogpunt mag je van mij best minder auto’s in de binnenstad willen, maar geef dan in ieder geval toe dat dit de aantrekkelijkheid van de binnenstad en daarmee de stadse economie en haar ondernemers forse schade zal toebrengen. Dat offer is mij “een aangenaam verblijfsklimaat langs de kade” niet waard.
Ik ben benieuwd hoe wethouder Jaap Dijkstra (PvdA), die er bij de ondernemers/de GCC toch nog niet bijzonder goed op staat, deze knieval voor het GroenLinks van wethouder Dekker aan hen gaat verkopen.
7 reacties oktober 12th, 2007