Esperanto
Er was geen woord Spaans bij, in de opstelling van wethouder Dekker (GL) over de afsluiting van de Koeriersterweg. Onnodig hard over de pilot, en het besluit was al lastig te verkroppen voor de bewoners van Laanhuizen, die met lede ogen moeten aanzien dat ‘hun’ aansluiting op de ringweg afgesneden wordt. En in de staart van een ander debat werd duidelijk dat zich met de Esperantokruising weer zo’n probleem aandient…
Over helderheid hebben we weinig te klagen bij de verkeerswethouder, en gisteravond in de raad was ze weer ouderwets op dreef. Toch knap dat je een toezegging kunt doen voor een pilot maar tegelijkertijd zo helder kan zijn over de uitkomst.
Bij de behandeling van het station Europapark kwam een ander verkeerspunt aan het licht En het laat zich aanzien dat de gevolgen van deze kwestie minstens zo groot zijn als die bij de Koeriersterweg. Het geval doet zich namelijk voor de de NS akkoord gaat met ondertunneling van het spoor bij het nieuwe station Europapark. Let wel, een tunnel voor fietsen. Is op zich geen ramp.
De aanleg van ditzelfde station zal er echter toe leiden dat er ter hoogte van de spoorwegovergang Verlengde Lodewijkstraat-Helperzoom (Esperantokruising) een derde spoor komt te liggen. Laat de NS nu als beleid hebben dat dan de overweg bij de Esperantokruising eruit moet! Ja, eruit, weg, afgelopen.
In de raad vroeg ik hoe je dan straks met de auto van de Oosterpoort naar de Helperzoom moet komen. Niet iedereen gaat immers op de fiets, hoe graag je dat ook zou willen. “Daar komen we apart op terug” was het voorzichtige antwoord van het college. Minder heldere taal, en dat maakt bezorgd. Eén ding is duidelijk: een afsluiting met een evaluatie na een jaar gaat hier niet werken, dat is dan echt een gepasseerd station.
6 reacties mei 29th, 2008