Kabelbaan

12 december 2009

Het zal je maar gebeuren, heb je als machtsfactor in de stad net je nieuwe verkiezingsprogramma klaar, wordt  als kop gebruikt dat je toch wilt kijken naar mogelijkheden voor een kabelbaan. Het lijkt me dat de PvdA in de campagne vooral andere accenten wil leggen dan steun voor deze Evenhuis-actie.

Hij is weer even genoemd, Jan Evenhuis (VVD). Het is iedere keer opnieuw niet de vraag of, maar hoe hij verkiesbaar zal komen voor de liberalen in de stad Groningen. Het is hem ook deze keer weer gelukt en ik zie hem in staat de volgende keer opnieuw een gooi naar een zetel te doen.

En dan, na eerdere steun van o.m. CDA, nu alsnog deze steun van de PvdA voor de kabelbaan  in de rug. Het kon toch al niet op voor Betty en haar club, want Rutte versloeg Balkenende (met maar 4 punten, maar toch) als beste politicus van het jaar, en Rita Verdonk (TON), was de slechtste.

De enige tegenvaller voor de VVD is de aankondiging dat de PVG, een PVV-achtige partij, van plan is mee te doen in Groningen. Een partij die zich vast ook rechts zal manifesteren en daarmee de VVD danig in de weg zal zitten. Dan heb je aan een kabelbaan niet genoeg!

Bericht onder: Zonder categorie

3 reacties Voeg eigen reactie toe

  • 1. Bert  |  13 december 2009 om 13:20

    Ik wist niet dat het CDA een Kabelbaan ook ondersteund.Iets meer duidelijkheid wil ik wel hebben. Dus 3 vragen:
    Is voor het CDA een Kabelbaan nog steeds een vervoersmodus die zinvol is voor Groningen? Wil het CDA daar dan ook publiek geld en ondersteuning in stoppen? En is voor het CDA een kabelbaan een mogelijk alternatief voor een tram naar het UMCG?

  • 2. Feder  |  14 december 2009 om 14:05

    Ik begrijp dat er plannen zijn voor een kabelbaan tussen de Euroborg en het UMCG, die eventueel kan worden verlengd naar de binnenstad. Maar waarom een kabelbaan? We wonen toch niet in Oostenrijk?! Met welk doel moet er een kabelbaan komen? Wie wil je er mee vervoeren, en waarom kan dat beter met een kabelbaan dan met andere middelen?

    Hoe groot is eigenlijk het aantal reizigers dat van de Euroborg naar het UMCG wil? Rondom de Euroborg wonen weinig mensen. Ik kan me niet voorstellen dat die allemaal een zodanig slechte gezondheid hebben dat dit een directe verbinding met het UMCG vereist. En al helemaal niet met een kabelbaan. Of wordt gedoeld op patiënten uit de regio, die met de auto richting de Euroborg rijden om daar hun auto te parkeren?

    Voor die laatste groep mensen is er straks een ander en beter alternatief; de tram! Parkeer de auto bij Kardinge, neem daar de tram, en binnen 7 minuten ben je bij het UMCG. Al is ook dit niet de meest ideale oplossing, want men moet vanuit de regio nog steeds met de auto naar de stad. En daar stuiten we op een probleem, want op de wegen naar de stad wordt het steeds drukker. Het is dan ook begrijpelijk dat men veel investeert in goed openbaar vervoer vanuit de regio naar de stad. Zo kan de groei van het autoverkeer mogelijk enigszins worden afgeremd.

    Dat laatste is met een kabelbaan niet mogelijk. Uit de kabelbaanplannen blijkt dat de baan niet begint bij een druk station, maar bij een of ander parkeerterrein, naast de tippelzone. Niet echt de meest aantrekkelijke plaats om je auto te parkeren. Hoe dan ook, een tochtje met de kabelbaan zal vrijwel altijd worden voorafgegaan door een autorit naar de stad. Wat bereik je dan met een kabelbaan? Het UMCG, de binnenstad maar eigenlijk de hele stad hebben veel meer aan goede tramverbindingen. Wie aankomt op het Hoofdstation kan straks op de tram stappen en is binnen 7 minuten bij het UMCG of op de Grote Markt. Dat zet toch veel meer zoden aan de dijk dan een beeldverstorende kabelbaan?!

    Vrijwel nergens ter wereld wordt een kabelbaan gebruikt om grote hoeveelheden reizigers te vervoeren in een stad. Ja, soms naar een bergtop, of op een groot tentoonstellingsterrein. Maar daar houdt het ook mee op. Vrijwel geen enkele stad is zo dom om daadwerkelijk een kabelbaan aan te leggen. Plannen komen nergens van de grond, en vreemd is dat niet. Het is begrijpelijk dat de Groninger politiek het luchtballonnetje dat ‘kabelbaan’ heet in het verleden heeft lek geprikt. Want de kabelbaan biedt geen wezenlijke oplossing voor de verkeersproblemen in Groningen. De tram biedt dat alternatief wel. Gelukkig wordt daar nu serieus aan gewerkt.

  • 3. frank menger  |  16 december 2009 om 22:35

    Helaas voor alle “azijnpissers” met betrekking tot de kabelbaan. Nationaal ben ik nu van 3 potentiële projecten op de hoogte naast Groningen.
    1: Amsterdam-Almere via het IJ-meer
    2: Lisse naar de Keukenhof.
    3: Den Bosch vanaf een transferium.

    De kabelbaan is de kortste en goedkoopste klap en congestievrij naar het UMCG. Eerste opstappunt bij de ingang Station Europapark. Volgende op de parkings/transferium/Euroborg en dan via Ikea naar het UMCG. Waarom niet rekening RWS als “tijdelijke” maatregel tijdens de verbouwing van de ZRW. Het budget is nog steeds een grap.

    Staat bij jullie de HOGESNELHEIDSLIJN wél in het verkiezingsprogamma? Of last van een natte broek vanwege kritiek uit mogelijk het haagse?

Plaats uw reactie

Verplicht

Verplicht, verborgen

Trackback dit bericht  |  Voeg RSS link toe


Kalender

november 2024
M D W D V Z Z
« Jun    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Meest recente berichten