Punt of zeperd
16 februari 2010
De laatste raadscommissie van deze raadsperiode was gewijd aan de tram. Er zijn nog geen definitieve gegevens bekend, maar er was wel genoeg nieuws om nog vóór de verkiezingen zinnig over te praten. Nieuw was bijvoorbeeld dat de VVD en Stadspartij stevige kritiek kregen op hun alternatieven.
Voor het college en tramwethouder Dekker waren er complimenten voor de manier waarop verschillende problemen in overleg met betrokkenen zijn opgelost. Meest prominent geldt dit voor het model dat bewonersorganisatie BOB uit Beijum heeft voorgelegd en nu terecht als serieus alternatief wordt onderzocht.
Kritiek was er op de opstelling van de VVD, die haar eigen Translohr promoot en daarbij volhoudt dat deze de regio in kan. Daarbovenop liet Betty de Boer op OOG weten dat de Regiotram helemaal niet op bestaand spoor kan rijden.
Nu is dat of briljant, heeft ze een punt en haalt ze daarmee jaren voorbereiding van de tram onderuit, zo’n twee weken voor de verkiezingen. Of het is gewoon niet waar en ze haalt een zeperd. Ik heb na deze constatering gevraagd of we hier nu voor eens en voor altijd duidelijkheid over kunnen krijgen, want daar hebben de raad en de stad recht op. Wordt morgen vervolgd in de raad, want dan heeft Dekker met Pro Rail gebeld voor de definitieve uitslag.
Intussen zijn er slagen gemaakt met de tram, maar is er nog veel niet concreet. Een enorme bandbreedte in de investeringen, die kunnen oplopen tot € 370 miljoen. Het exploitatietekort schijnt de € 0 te naderen, maar het is nog volstrekt onduidelijk wat de onderbouwing hiervan is. Nog verschillende wensen, zoals de ook door ons bepleite extra halte aan de Zonnelaan en de koppelvariant van de BOB, waarvan niet bekend is welk effect die heeft op de exploitatie.
Voldoende redenen dus om onvermoeibaar kritisch naar de tram te blijven kijken in tijden van bezuinigingen. We moeten zeker weten dat we het geld hebben om hem aan te leggen en vervolgens ook jaar na jaar te kunnen laten rijden. De regiotram is er zeker nog niet, maar de verschillende vormen van stadstrams geven momenteel in ieder geval niet het vertrouwen dat we daarmee een verantwoorde exploitatie kunnen draaien.
Bericht onder: Zonder categorie
21 reacties Voeg eigen reactie toe
1. Timmer | 17 februari 2010 om 02:37
Jan, beter je best doen! D66 schijnt nu ook weer als troostpartij het college in te willen stappen.
Met vriendelijke groet.
2. Robert Prummel | 17 februari 2010 om 11:58
Beste Jan, Ik wil hier mijn woorden van gisteren graag bevestigen, het is oneerljk om tegen de stad Groningen te zeggen dat we alleen geld krijgen wanneer we naar het pijpen van de provincie dansen. De Stadspartij heeft al sinds jaar en dag gesteld dat we serieus naar dubbelgeleide trolley, een modern vervoermiddel met grote capaciteit, moeten kijken. We kwamen, net als de PvhN met het alternatief van een mooie treinrit naar Zernike, achter het Selwerderhof langs.
Met extra opstapplaatsen bij bevoorbeeld het Suikerunieterrein is dat een voor personeel en studenten van Hanzehogeschool en RUG een mooie en snelle verbinding. Een eerste indicatie gaf aan dat het betaalbaar is.
Je kijkt, als kundig raadslid, nauwkeurig naar de kleine letters en de cijfers van de exploitatie. Ik ben het met je eens dat die geen hoopvol beeld geven maar vergeet je bij al de details de hoofdzaak niet? De keus voor de regiotram in de stad was gemotiveerd door de mogelijkheid om dat ding op bestaand spoor te laten rijden. En dat is onmogelijk. Het kan om formele redenen niet, daar is heel misschien nog wel een mouw aan te passen al verwacht ik dat de NS altijd nee zullen blijven zeggen tegen medegebruikers van hùn concessie. Onoverkomelijk zijn de practischehindernissen, de ongeschikte rails die voor vele tientallen miljoenen zullen moeten worden aangepast ( dat geld is er niet) en de dienstregeling die alle treinen voorrang geeft op regiotrams.
En over dat geld, zal de provincie werkelijk blijven vasthouden aan een regiotram volgens het huidige concept wanneer duidelijk is dat die “nooit, nimmer, never” op het treinspoor kan gaan rijden? Die mogelijkheid was toch al die tijd de onderbouwing van de keuze voor de veel te zware, veel te grote, veel te dure, voor fietsers veel te gevaarlijke regiotram?
Het “Mene tekel” voor de Regiotramplannen stond gisteren duidelijk aan de wand geschreven, deze keer was het niet
Belsazar van Babylon die verrast werd maar Wethouder Karin Dekker. Haar plannen waren te licht.
Wat nu?
We beginnen straks gewoon weer opnieuw!
De volgende Raad moet de kans krijgen om zèlf een vervoermiddel te kiezen voor ònze binnenstad. De Stadspartij gaat voor een moderne en betaalbare trolley. Die kan dan ook in de provincie rijden. Die 15 kilometer is haalbaar.
Dan blijft ons busnet intact, we hebben geen dure nieuwe bruggen nodig (waar geen geld voor gereserveerd is!) en wordt de stad goed van openbaar vervoer voor jong èn oud voorzien. Daar gaat het ons toch om? De regiotramplannen die er nu liggen zijn geen verbetering van het OV voor Beijum en Lewenborg en oudere Groningers zien hun bushaltes verdwijnen.
Met vriendelijke groet,
Robert Prummel
3. Hoog | 17 februari 2010 om 16:49
Zo het is duidelijk, er is sprake van een zeperd. En nu vraagt Betty een schorsing van de gemeenteraadsvergadering van liefst een kwartier. Tja, je moet wat als je het niet meer weet.
4. Robert Prummel | 18 februari 2010 om 02:49
Beste Jan, Het conflict over de regiotram was vanmiddag door Betty de Boer op de spits gedreven…
Karin Dekkers politieke dagen leken even geteld… kon zij haar hoofd nog uit deze politieke strop trekken?
Er is nu een brief. Maar dat is de brief waar we op hebben gewacht! Het is niet het groene licht voor de regiotram, integendeel.
Karin’s eerste zet was te zeggen dat Directeur Klerk zich geen gesprek met de VVD-Fractie in Groningen herinnerde. Daarna kwam Karin Dekker met de mededeling dat Prorail “de plannen om met de Regiotram op het regionale spoorwegnet te rijden ondersteunt”. En dat dat na 2020 zal kunnen gaan gebeuren.
Ik kreeg een hartverzakking, voor Betty moet het zijn geweest alsof iemand het vloerkleed onder haar vandaan trok…
Gelukkig werd daarna de brief uitgedeeld. Letterlijk staat daar dat “Prorail de plannen om met de Regiotram op het regionale spoorwegnet te rijden ondersteunt, maar dat er nog belangrijke punten moeten worden geregeld. Deze punten hebben in ieder geval betrekking op de veiligheid (de integrale safety-case) en de het vervoerkundig model en de juridische aspecten (lopende concessie)”.
Dat betekent op de keper beschouwd zoiets als “Wereldvrede is dichtbij, alleen het Palestina-conflict, de Falklands en Kasjmier moeten nog worden geregeld”.
Interrail noemt drie zware onopgeloste hindernissen. Zijn ze ook onoplosbaar? Ik denk het wel, de enige technisch mogelijke uitkomst is namelijk dat we straks rijtuigen als die van de Rijn-Gouwelijn moeten gaan rekenen. Dat zijn kanjers!
De voertuigen van de RijnGouwelijn lijken op een tram, maar zijn minder hoog. De technische apparatuur is in tegenstelling tot de tram verstopt in het dak van het voertuig. De voertuigen zijn 37,50 meter lang en 2,65 meter breed. De vloeren van de voertuigen hebben dezelfde hoogte als de haltes/perrons. Zo kunnen ook mindervaliden en mensen met kinderwagens makkelijk instappen. In het voertuig zijn 80 zit- en ten minste 150 staanplaatsen. Lightrailvoertuigen zijn minder wendbaar dan bijvoorbeeld trams. Dit betekent dat de trambogen groter zijn en dat de lightrail-voertuigen een grotere bocht moeten maken.
In Zuid-Holland wordt per lokatie bekeken of de trambaan van de openbare weg afgesloten zal worden. In ieder geval zal dat op sommige plaatsen zoals de Hooigracht in Leiden waar de tram met het autoverkeer mee rijdt niet zo zijn.
De inpassing van het spoor in een oude binnenstad wordt een groot probleem…een halte op de Grote Markt in Groningen gaat bij een dergelijke lightrail net zo hoog zijn als een opstapplaats op het station! Dat is gat waar je echt in kunt vallen… Ongewenst in onze drukke binnenstad.
We spreken in dit scenario niet meer van een regiotram maar van Lightrail. Lightrail is een combinatie van tram en trein en combineert de eigenschappen van beide voertuigen: in de stad wendbaar en flexibel als een tram, buiten de stad snel als een trein. De lightrail-voertuigen kunnen zowel op het treinspoor als op het tramnet rijden. Op het spoor rijdt de RijnGouwelijn deels gecombineerd met NS-treinen.
Tot zover de Zuid-Hollandse overheid op http://www.rijngouwelijn.nl/index.php?pageId=33&id=184&st=26
Alle bezwaren tegen de regiotram blijven dus bestaan, alleen een lightrail door de middeleeuwse binnenstad van Groningen kan het plan van Karin Dekker dus nog redden. Maar die grote zware lightrail is echt een maat te groot (en te duur!) voor de stad Groningen.
En zo blijft alles bij het oude… de keus voor lightrail door de binnenstad is de Groningse kiezers niet voorgelegd, die waren al geschrokken van de impact van de regiotram.
En ik houd vol; geen regiotram door de stad Groningen en al helemaal geen Lightrail! Niet op het Zuiderdiep, niet in de Zonne- of Eikenlaan en al helemaal niet in onze drukke binnenstad.
Robert Prummel
Fractievoorzitter van de Stadspartij
5. Steef | 18 februari 2010 om 15:04
Prummeltje Prummeltje toch, wat maakt u zich weer druk. Zelfs mijn zoontje van 4 kan nog beter een ‘nee’ accepteren dan u. Wat wilt u nu? Dat de stad vanuit de regio goed en comfortabel bereikbaar is, zodat forensen eerder voor het openbaar vervoer kiezen? Of vooral de hakken in het zand zetten, alleen kijken naar de kosten, alleen uitgaan van het negatieve, overal beren op de weg zien, en vooral op de sentimenten spelen van een handjevol ondernemers en bewoners die niet zo blij zijn met de tram? Kom op, wees een vent! Wees niet zo zuur maar bekijk eens de kansen die de tram biedt. De tram biedt niet alleen goede mogelijkheden om het vervoer te verbeteren, maar leidt ook tot stadsvernieuwing. Zo’n desolaat gebied als het Noorderstation, of een vervallen straat als het Boterdiep, krijgen door de komst van de tram een flinke opknapbeurt. De tram is veel meer dan alleen maar het vervoer van studenten naar Zernike. Snap dat nou eens!
6. Hoog | 18 februari 2010 om 18:42
Prummel walgt van het woord stadsvernieuwing. Alles bij het oude laten, vooral geen röhring in de stad, alle studenten het liefst ver weg in Zernike en vooral geen bouwputten. Hij zou er persoonlijk eens last van hebben.
7. Hoog | 18 februari 2010 om 18:45
En het was wel enorm beschamend om te zien hoe raadslid Prummel bijna excuses eiste van andere raadsleden, hij verweet hen het woord getto in de mond te nemen. Nu ja, gelukkig werd er weinig aandacht aan besteed.
Prummel en z’n stadspartij, al te serieus moet je hem niet nemen.
8. Timmer | 18 februari 2010 om 20:13
@Hoog
En om je laatste reactie vind ik jou nou zo’n dom en vooral eng mannetje. In slechts een alinea je waardering uitspreken voor klasseloos aanvallen van een nieuwkomer door VERDACHT MAKEN, NEGEREN EN BELACHELIJK MAKEN DOOR DE ARROGANTE EN DEELS GECORUMPEERDE MACHT.
Als naar reactionair wezen stond je waarschijnlijk vooraan om een vermoord politicus in een verdachte hoek te drukken. Maar je huidige fanatisme wijt ik aan direct-belang. Ga er nog steeds vanuit dat je assistent-calcutor tweede klas bij Volker Wesssels bent.
9. Kees Huizenga | 18 februari 2010 om 22:41
2. ProRail gaat over regionaal spoor; niet over het hoofdspoor Groningen-Assen van de NS
Ik citeer de tekst van OOG TV van gisteren:
“GRONINGEN – Een regiotram op normaal treinspoor is erg lastig, maar niet onmogelijk. Dat zegt een woordvoerder van ProRail. Volgens ProRail zijn er nog veel obstakels te overwinnen.
Zo is het spoor tussen Groningen en Assen nu niet geschikt voor de lichte trams. De instaphoogtes van de perrons moeten aangepast worden. Ook heeft de NS tot 2015 een concessie op dat traject en moet de NS toestemming geven voor de exploitatie van een lightraildienst op dat spoor.
Tussen wethouder Karin Dekker en oppositiepartijen Stadspartij en VVD is onenigheid over de vraag of het mogelijk is bestaand spoor te gebruiken voor het netwerk voor de regiotram. De Stadspartij en de VVD beweren op basis van bronnen bij ProRail en de NS dat het niet mogelijk is. Dekker zegt dat het vanaf 2020 wel mogelijk is.” Einde citaat.
Opmerking 2: wethouder Karin Dekker schreef het reeds op 9 juni 2009!! Dat het hoofdspoor Groningen-Assen niet wordt gebruikt voor de Regiotram. Ook niet na 2021. Waarom zei ze dat niet op 16 februari 2010 tijdens de combiraadscommissievergadering van Verkeer & Beheer & van Ruimte & Wonen en tijdens de vergadering van gemeenteraad van 17 februari 2010?
Opmerking 3: het punt is niet dat “ProRail zo goed als zeker geen tram over bestaand spoor naar Assen wil”, maar dat “in de visie (van het Raamwerk RegioRail, KBH) voor de periode na 2020 geen Regiotram op deze lijn is voorzien”. Zie antwoord 6 van B&W d.d. 9 juni 2009 n.a.v. vraag 6 van de Stadspartij d.d. 25 mei 2009.
Het gaat derhalve om de eigen planvorming van het Raamwerk RegioRail.
Opmerking 4: ProRail gaat formeel niet “over bestaand spoor” over de lijn Groningen- Assen. Daarover gaat de NS, die immers een eigen concessie aangaande het hoofdspoor heeft! Tot 2015.
Basale vraag: welk deel van het “regionaal bestaand spoor” wordt wanneer (na 2020 of later) gebruikt voor de Regiotram. Daarover gaat ProRail als regionale spoorwegbeheerder. ProRail kan dus op termijn terecht eisen stellen inzake de toekomstige perrons en de windgevoeligheid van de zwaardere regiotrams (na 2020); wellicht in goede samenwerking met de NS (qua technische kennis van zaken).
Het uitvoeringsplan tot 2020 staat in het “Programma Raamwerk RegioRail tot 2020 in de tijd gezet”. In bijlage 1, pagina 52, eerste druk, uitgave december 2008. Hieruit blijkt dat het gaat om (re)activering van treinlijnen, opening van treinstations en de aanleg van twee tramlijnen in de stad Groningen.
Tevens de aanleg van de spoorlijn Groningen-Leek-Drachten-Heerenveen. Deze aanleg valt buiten het project Regiotram.
10. Bert | 19 februari 2010 om 08:54
@Timmer: je schrijft VERDACHT MAKEN, NEGEREN EN BELACHELIJK MAKEN .
Op gic.nl en op de weblogs van Betty de Boer en Robert Prummel ben je constant zelf mensen aan het beledigen in niet mis te verstane bewoordingen. Jurgen van der Meer (architect), ex wethouder Gietema en Karin Dekker heb je uitgescholden en beledigd. En nu zit je iemand anders van hetgeen je zelf doet te betichten????? Get a life Timmer.
11. Timmer | 19 februari 2010 om 09:59
@Bert
Correctie. Karin Dekker heb ik nooit beledigd of uitgescholden, wel wijze raad meegegeven. Jurjen van der Meer ken ik niet. En als je ziet wat Gietema ooit van plan is geweest met o.a. Het Zuiderpark/ De Oosterpoort, dan durf ik het best aan om het over Gietema de Waanzinnige te hebben.
Met vriendelijke groet
12. Kees Huizenga | 19 februari 2010 om 15:18
NS Reizigers BV is de vervoerder over het hoofdspoor. Arriva is de huidige concessiehouder voor o.a. het regionale spoorvervoernetwerk in het noorden des lands.
ProRail BV is inderdaad de concessiehouder voor het beheer van de landelijke hoofdspoorweginfrastructuur. Hieronder vallen o.a. de Intercitylijnen en de lijnen tussen de grote steden. Maar ook de regionale spoorlijnen. De minister van Verkeer & Waterstaat geeft deze beheerconcessie af. Mijn oprechte excuses voor de gemaakte opmerking dat ProRail “niet over het hoofdspoor Groningen-Assen gaat”.
Zie verder mijn reacties op:
http://robertprummel.nl/index.php/2010/02/18/met-de-trein-naar-de-grote-markt-of-het–1
13. Hoog | 19 februari 2010 om 16:08
@ Timmer: de aard van je reacties zijn wanstaltig, onder de gordel en van een enorm laag niveau. Karin Dekker als alcoholiste uitmaken, Jurjen van der Meer vergelijken met Albert Speer etc etc. Je moet je diep schamen voor zulke aantijgingen.
14. Moker | 19 februari 2010 om 18:24
@Hoog,
Gelieve trollen niet te voederen.
Als je trouwens kijkt naar de stokpaardjes van deze Timmer (Zuiderpark, Oosterpoort, Glaudé-lokatie, Gietema) en naar zijn stelselmatige ophemelen van de nummer 2 van de Stadspartij (door de week werkzaam als ambtenaar) dan kan jij vast wel raden wie deze opvolger is van Fleur Woudstra.
15. frank menger | 19 februari 2010 om 19:42
Hoi Jan,
In de railindustrie heeft Prorail ook nog een bijnaam die de organisatie wel juist typeert. Prutsrail! Men loop al jaren achter de feiten aan ook nog toen het een volledige dochter van de NS was genaamd NSRailinfrabeheer.
Ook binnen de Stadspartij zit iemand met een lading boter op zijn hoofd de oprichter Gerard Offerman. Werkzaam bij VenW te Den Haag directoraat Mobiliteit!
Bij zowel de NS als Prorail zit het denken nog steeds in de hersenen dat wij noordelijke boertjes niets voorstellen. Vooral de NS met het stelselmatig tegenwerken van de ZZL vanaf dag 1 toen in 1998 het weer ter sprake kwam.
Beide instanties niet betrouwbaar en je speelt óók nog met geoormerkt ZZL geld, dit afblazen kan beteken dat Diefje Adri Duijvesteijn er nog met de poet ervan door gaat? Wil jij dit?
Hoop dat je bij zinnen komt en betere adviseurs gaat zoeken inzake mobiliteit rond de stad. Zelfde verhaal voor de provinciale collega’s.
Met vriendelijke groet,
Frank Menger
16. Timmer | 19 februari 2010 om 20:29
@Moker
Hahaha… eerst dachten ze dat ik Prummel was en nu denk jij weer dat ik dhr. Gerard Offerman zou zijn.
Ik ben dhr Offerman zeer dankbaar voor wat hij allemaal voor moois voor Groningen heeft kunnen behouden. Maar dat ik de geschiedenis van dhr Offerman er in mijn bijdragen erbij haal, is vooral vanwege het feit dat de gevestigde macht (waar mannen als Hoog, Bert en Uzelfe zo graag de onderknuppels van willen zijn) met het zwakke verwijt komen dat De Stadspartij uit electorale overwegingen tegen HET MONSTRUM / forum zou zijn.
Grappig dat je zegt dat je moet negeren, en ondertussen laat merken dat je mijn stukken vol aandacht leest.
@ Hoog
Dat iemand alcoholist is, hoeft niet zo’n probleem te zijn. Er zijn genoeg functionerende alcoholisten. En ik heb Karin Dekker niet voor alcoholist uitgemaakt. Maar dat iemand (bijv Andre Hazes), door de combinatie van grote spanning en alcohol losse handen krijgt, is voor mij een teken dat we te maken hebben met iemand met nog niet gerijpte geest.
EN DE MACHT AANVALLEN, en zeker als die arrogant (Gietema de Waanzinnige met zijn troetelarchitecten) en gecorumpeert (RO/EZ aan het Zuiderdiep) is, IS EEN BURGERPLICHT.
17. Moker | 20 februari 2010 om 00:33
De laatste schreeuwzin van Timmer doet vermoeden dat hij zich aardig thuis zou voelen in een militaristisch en totalitair klimaat. Met een vrind als Timmer heeft de Kwatsjpartij helemaal geen vijand meer nodig.
@Timmer,
Sllik eens vlug je pilletjes, joh.
18. Hoog | 20 februari 2010 om 01:23
@ Timmer, houd eens op met schreeuwen ! Tjonge, wat is jou persoonlijk een leed aangedaan, wat een frustraties, man man man.
19. Timmer | 20 februari 2010 om 19:29
@Moker
Het fanatisme waarmee u mijn stukkies (ik neem ze zelf niet al te serieus) heeft gelezen en waaruit u abusievelijk de conclusie trok dat ik dhr Offerman zou zijn, doet vermoeden dat u stiekem bewondering heeft voor soepele, intuitieve vrijdenkersgeest die de stukkies produceert.
U bent net als Hoog (assisten-calculator tweede klasse bij Volker Wessels) een direct-belanghebbende bij of HET MONSTRUM of de regioTREIN. Gaat u baantje verliezen als straks blijkt dat het behalve totaal onwenselijke prestige-projecten, ook financieel onhaalbare prestige-projecten zijn?
En nee, ik slik geen PILSJES, ik ga zo een heerlijke rode WIJN drinken.
@
20. Moker | 20 februari 2010 om 23:18
@Timmer,
@Timmer,
Ik heb geenszins bewondering voor u. Alweer zo’n waandenkbeeld.
Ik vind u namelijk weerzinwekkend stinken naar het riool, en het zou maar het beste zijn dat u weer terugvloeit naar deze plaats van herkomst.
21. Ypke | 21 februari 2010 om 10:50
@ Hoog
Gelieve trollen niet te voederen.
Plaats uw reactie
Trackback dit bericht | Voeg RSS link toe