Groene golf
06 maart 2007
Vanmorgen op het nieuws: extra vertragingen op met name de Oostelijke ringweg als gevolg van wegwerkzaamheden. Voor de gemiddelde forens uit het oosten van de provincie een ergernis, ook al ging het om voorbereidende werkzaamheden voor de Groene Golf. Voor het gemiddelde CDA-raadslid uit de Stad een hele overwinning, want weer een punt uit het verkiezingsprogramma gerealiseerd. En een felbevochten punt.
Het was ergens in 2005 dat we met een initiatiefvoorstel zijn gekomen om de Oostelijke ringweg van een groene golf te voorzien. Het leek ons een goed voorstel omdat we met betrekkelijk weinig geld op een weg die zich daartoe leent meer doorstroming konden bereiken, wat goed is voor de bereikbaarheid én het milieu. Toch waren de reacties toen tamelijk lauw en zelfs de VVD wilde de portemonnee niet trekken voor de automobilist. Wel hebben we het punt steeds in de lucht gehouden, tot vervelens toe genoemd in de raad, omdat we het nog steeds een goed idee vonden.
En zomaar, ergens in de loop van 2006 dook de groene golf opeens weer op in overzichten van het (inmiddels linkse) college. Eerst zou die nog in 2006 worden aangelegd, later werd dit februari/maart ‘07. En nu is het zover, nog even doorbijten en we kunnen van Driebond tot de ‘knoop’ bij de Hornbach (of andersom) in één keer doorrijden.
Na de aanpak van de kruising van het Hoendiep (een hele verbetering!) is dit de tweede maatregel die de doorstroming op de ringweg feitelijk verbetert. De belangrijkste is natuurlijk de aanpak van de Zuidelijke ringweg. Kersvers minister van verkeer Camiel Eurlings (CDA) liet afgelopen maandag weten hier met een ‘open mind’ tegenover te staan. Wat zou het mooi zijn als dit nieuwe kabinet hier een beweging kan veroorzaken. De verwachtingen zijn hooggespannen.
En wat doen we in de tussentijd? Ik zie kansen voor een punt uit het provinciale CDA-programma: 80 op de ringweg. Wie biedt er meer?
Bericht onder: Zonder categorie
2 reacties Voeg eigen reactie toe
1. Ulfert Molenhuis | 07 maart 2007 om 18:50
Ja wat zou je intussen moeten doen? Alles inzetten om een meer definitieve oplossing te vinden om het grootste knelpunt aan te pakken, waarbij een flyover m.i. onvermijdelijk is.
Het realiseren van een groene golf is een mooie overwinning voor het CDA! Tien kilometer meer kan, maar waarom niet meteen door naar 90 km/u? Dat is nog beter voor het milieu is mij eerder voorgehouden. Zolang er geen echte structurele verbeteringen van het openbaar vervoer gerealiseerd zijn, blijven de opties van GroenLinks niet relalistisch.
2. Jan Seton | 15 maart 2007 om 21:34
Ulfert, met beter OV alleen redden we het inderdaad niet. Negentig zou theoretisch kunnen, maar dan zullen veel automobilisten in de praktijk tegen de honderd gaan rijden en dat is misschien wat al te dol.
Plaats uw reactie
Trackback dit bericht | Voeg RSS link toe