Trambestuurder
09 februari 2008
En opnieuw kwam de krant vanmorgen met verrassend nieuws: een uitgebreid artikel over de ideeën die het Projectbureau Regiotram heeft over de trace’s door de stad, met zelfs een variant die de Grote Markt links laat liggen. Prima dat hier bij het Projectbureau over wordt nagedacht, maar ik vraag me af hoe/of het college dit aanstuurt. Of is het nieuw voor de wethouder? Voor de raad in ieder geval wel.
Het is weer eens zo ver: raadsleden moesten vanmorgen uit de krant lezen over welke trace’s het projectbureau momenteel aan het nadenken is. Mooi stukje journalistiek, maar bestuurlijk niet goed te praten.
Want iedereen weet dat de hele stad met argusogen kijkt naar de mogelijke tracé’s. Ondernemers, burgers, instellingen, allemaal zijn ze razend benieuwd naar waar de tram gaat rijden en stoppen, want ze zijn allemaal belanghebbend. Burgers vanwege de haltes, ondernemers vanwege hun nering, maar ook instellingen als het UMCG en het Groninger Forum.
Iedereen met een beetje politiek gevoel weet dat hiermee de geest uit de fles gaat, vooral als je laat merken ook een variant te overwegen die de Grote Markt niet aandoet. Hoezo verbetering van de bereikbaarheid van de binnenstad? En bij het Groninger Forum in wording zullen ze hier ook niet blij mee zijn.
Hoe kan het dan dat dit de wereld in geslingerd wordt en de gemeenteraad van niks weet? Ja, we hebben een voorstel voor de tracékeuze op de langetermijnagenda staan, maar dat duurt nog wel even. En ja, we hebben binnenkort een werkbezoek naar het Projectbureau, maar de krantenberichten zijn echt eerder.
Ik vind het ongelooflijk dat de trambestuurder bij uitstek, wethouder Dekker (GroenLinks), dit laat gebeuren. Want er zijn twee mogelijkheden: de eerste is dat zij ervan afwist en er dus medeverantwoordelijk voor is dat de raad via de krant wordt geïnformeerd óf zij wist hier niet van en het Projectbureau kiest zijn eigen koers. Maar dan is de vraag of de wethouder de boel wel in de hand heeft. Wie bestuurt wie?
Bericht onder: Zonder categorie
8 reacties Voeg eigen reactie toe
1. Tram Groningen | 09 februari 2008 om 15:49
Een tram moet niet door de binnenstad en misschien heeft Groningen helemaal geen tram nodig. Het is al gebleken dat een regiotram niet zonder grote en dure aanpassingen (sloop) door de binnenstad kan. Een tram is tegenwoordig geen schattig trammetje zoals in 1946, maar lijkt meer op een trein. Die tramlijn is in 1946 niet voor niets opgeheven, deze was oncomfortabel, niet flexibel en overlast gevend. Misschien kunnen de vele tientallen miljoenen euro’s beter in andere projecten worden gestoken.
Maar voor zowel trams als bus is er geen plek meer op de Grote Markt met de nieuwe Oostwand en het Forum. De Oostwand gaat 23 meter naar voren en heeft ook enkele meters terrasruimte nodig. Het zal aan de Oostkant veel drukker en benauwder gaan worden en dan helpt het niet als je simpel bussen door trams vervangt. Mensen gaan naar de binnenstad om te winkelen, dus als ze op het Zuiderdiep uitstappen, kunnen ze mooi door de winkelstraat lopen. Het is helemaal niet nodig om dan een halte te maken op de Grote Markt. Bovendien is het zo dat de bussen nu al geweerd zouden kunnen worden, want waarom zou dat pas kunnen als er een tram rijdt?
Een route langs het UMCG zou de binnenstad ontzien en is een belangrijke verbinding doordat het UMCG 7 dagen per week is geopend voor de 9000 werknemers, patiënten en bezoekers. Tevens lijkt het erop dat het UMCG wel wil mee investeren omdat ze grote parkeerproblemen hebben. En als er een tram komt, kunnen we het maar beter betaalbaar houden.
PS, de REGIOtram komt pas over 30 jaar, de gemeente weet nog steeds niet of men een STADStram of REGIOtram door de stad gaat aanleggen.
Op http://www.TramGroningen.nl kan iedereen zijn of haar mening geven over een tram in Groningen.
2. Hoog | 10 februari 2008 om 11:48
@TramGroningen:
Voordat je een serieuze discussie aan wilt gaan zul je eerst die ongelofelijk populistische, volledig aan de waarheid voorbijgaande, montagefoto van een NS trein op de Grote Markt van de site moeten verwijderen. Misschien grappig bedoeld maar zo zul je absoluut niet serieus genomen kunnen worden. Dit neigt op z’n minst naar tendentieuze stemmingmakerij. We laten ons in deze stad niet nog eens gek maken door nimby’s die er alles voor over hebben om de werkelijkheid geweld aan te doen. (Uiteraard doel ik op een omvallende Martinitoren….)
3. Bert | 10 februari 2008 om 21:56
@Traqmgroningen: je reageert vanuit enkel eigen belang. Je woont in de Oosterstraat en die straat is een goede kanshebber voor een traject.
En je wilt nu argumenten uit 1946 nog steeds als valide beschouwen???!!!! Ongelooflijk. In 1946 zijn wel meer beslissingen genomen die men met de wijsheid van nu nooit zou nemen, denk aan de sloop van gebouwen die men nu liever zou restaureren. Het is nu 60 jaar later!!!! Trams zijn nu wel degelijk comfortabel, stil en milieuvriendelijker dan de bussen.
En dan die site van je. Een foto van een trein op de Grote Markt! Wat enorm tendentieus. Sluit me volledig aan bij Hoog.
4. Tram Groningen | 18 februari 2008 om 20:33
De compilatie, waarvan wij aannamen dat de meeste mensen het ludieke daarvan wel inzagen, is weggehaald. Dit om te voorkomen dat men zich hierdoor laat weerhouden om op onze reeele argumenten in te gaan. PS, uitleg van NIMBY kan men hier vinden:
http://home.hccnet.nl/j.aart/nimby.html
http://www.tramgroningen.nl
5. r.vink | 21 februari 2008 om 21:12
Tram aanleg in het algemeen in de stad groningen is
haast niet aan te leggen,zonder enorme veranderingen aan straat
laan of weg.Zeer dure operatie.
De tram heeft zeer vele nadelen. Geen flexibele route
Gevaarlijk voor hedendaagse medeweggebruikers.
Seisoen invloed is groot,bv, uitval ijzel en sneeuw.
bij grote hitte rails krommingen.
Vandalistme, hoogspanning op de leiding.
Nauwelijks winst reizigers.
Maw. groningen is niet geschikt voor trams.
Bij gemeente groningen is het net een speeltje.
Voor het grote investerings bedrag,kan men zeker een nieuwe bussen park aanschaffen ,extra lang,en in het bijzonder,
Met motoren op Waterstofgas,dus geen uitstoot .
Dat is het enigste waar het om kan draaien.
In Haarlen en meerdere steden kunnen als voorbeeld dienen .
Namens velen met mij .
gr. Reint
6. Jan Seton | 21 februari 2008 om 21:23
@tramgroningen en @r.vink: ben erg voor een serieuze discussie over de tram. Ben het eens met @Bert en @Hoog dat er dan wel wat ruis uit de discussie moet. Maar dat kunnen we toch wel aan? De discussie over de tracés is nog niet gelopen. Stelling: de tram heeft geen zin als die niet ook het UMCG ontsluit.
7. Tram Groningen | 22 februari 2008 om 19:31
Wij hebben het sterke vermoeden dat men de stad in tweeën wil splitsen door een regiospoorlijn. Dit zal een blijvend litteken nalaten in de stad voor de komende 30 jaar. Zowel enkele partijen als het tramburo (interview OOG) blijven maar inzetten op de Grote Markt. Zo zou het forum er belang bij hebben. Maar het forum is niets anders dan de samenvoeging van enkele centra nabij het centrum tot 1 geheel. En momenteel stopt er ook geen tram/bus voor de deur voor deze gelegenheden. Een halte bij het Zuiderdiep is dus al een hele verbetering. De rest is prestige. Er is ook geen exploitatievoordeel, dhr. Bijl (van de brochure over een regiotram) heeft in het AD aangegeven dat de exploitatiekosten van alle aangelegde tramlijnen tot nu toe vele malen duurder is dan het onderhouden van busverbindingen.
Wij zijn niet perse voor een tram om de vervoersproblemen op te lossen, de tram op zichzelf moet geen doel worden. Een ondergrondse tram zou duurzame uitkomst bieden. Maar met de honderden miljoenen voor een tram 9ondergronds of niet) moeten er genoeg (betere?) alternatieven zijn. Beter inzetten op verbetering en uitbreiding van het Openbaar vervoer in de regio, vrije busbanen in de binnenstad, misschien ONDER het schuitendiep. En als het over 30 jaar echt niet meer te vervoeren is, doe het dan goed en ga ondergronds. Alle grote steden maken nu plannen om ondergronds te gaan, pleinen worden daardoor aantrekkelijker, veiliger en kunnen worden opgewaardeerd (dit is de tekst van de gemeente Amsterdam). Dus dan ben je niet slim bezig als je van de grote markt een dependance van het hoofdstation maakt.
HET UMCG heeft 10.000 medewerkers, duizenden patiënten en bezoekers. Het UMCG is 7 dagen per week geopend waardoor vervoer daar beter gebruikt wordt (niet 2 dagen per week leeg rondrijdt en ook buiten de spits drukker). Momenteel rijden er busjes van het UMCG naar transferia in Haren en de Euroborg omdat werknemers sinds 2008 niet meer kunnen parkeren op het bodentrein en sontweg.
Patiënten zijn vaak ouderen die voor meerdere onderzoeken naar het ziekenhuis moeten. Deze mensen zouden dus een goede rechtstreekse verbinding moeten hebben. De vraag is of de verbindingen niet juist slechter worden doordat men eerst naar een punt (hoofdstation?) moet waar men vervolgens op de tram moet stappen.
Maar mocht men uit prestige voor een tram kiezen, dan zou deze eerste lijn zeker het UMCG aan moeten doen. Daar gaan elke dag 40.000 bezoekers met het OV heen. Zernike is ook op andere manieren bereikbaar, door om de binnenstad heen te gaan. Dan blijft er meer ruimte over om bussen naar het UMCG te laten rijden. Maar als je op een regiotram inzet en de lijnen Zernike – UMCG combineert, heb je ook voordelen. Er zouden onder andere hogere vervoersaantallen bereikt worden, waardoor men zelfs onder de grond kan. En de kans is dan ook groter dat het benodigd aantal reizigers om de lijn verantwoord te kunnen exploiteren toeneemt. Er zijn grote twijfels of er ooit een 2e, 3e,4e of vijfde lijn komt. Deze zouden ook pas over enkele tientallen jaren aangelegd gaan worden. Dan kan men maar het beste zorgen dat er zoveel reizigers van deze ene lijn gebruik maken dat deze ook als zelfstandig onderdeel kan functioneren als er geen tram-netwerk komt. Het UMCG en Zernike zouden samen beter in staat zijn om de lijn te blijven exploiteren als de resultaten tegen vallen en de kosten vele malen hoger zijn. Het forum bestaat alleen uit gesubsidieerde instellingen waardoor tegenvallers bij de gemeente komen.
Ik heb begrepen dat een tram niet over het Damsterdiep kan door de nieuwe indeling. Het lijkt dus dat er pas over enkele maanden beslissingen over de trace’s worden genomen, in praktijk worden die al gemaakt door goede routes ongeschikt te maken door nieuwe bebouwing. Van het Damsterdiep wil men weer binnenstad maken, van de Oosterstraat en Grote Markt een spooremplacement.
http://www.groningen.nl/assets/pdf/dam_inspraakrapportage_inrichtingsplan%20.pdf
8. Jan Seton | 27 februari 2008 om 22:47
@tramgroningen: ik begrijp dat je het met mijn stelling over het aandoen van het UMCG eens bent. Ik ben het op mijn beurt met jou eens dat de tram geen doel op zich moet zijn. Ook ik waak voor prestige en ook ik zie het gevaar dat we straks met een enkele stadslijn blijven zitten, vandaar mijn inzet voor een regiotram.
Plaats uw reactie
Trackback dit bericht | Voeg RSS link toe