Esperanto
29 mei 2008
Er was geen woord Spaans bij, in de opstelling van wethouder Dekker (GL) over de afsluiting van de Koeriersterweg. Onnodig hard over de pilot, en het besluit was al lastig te verkroppen voor de bewoners van Laanhuizen, die met lede ogen moeten aanzien dat ‘hun’ aansluiting op de ringweg afgesneden wordt. En in de staart van een ander debat werd duidelijk dat zich met de Esperantokruising weer zo’n probleem aandient…
Over helderheid hebben we weinig te klagen bij de verkeerswethouder, en gisteravond in de raad was ze weer ouderwets op dreef. Toch knap dat je een toezegging kunt doen voor een pilot maar tegelijkertijd zo helder kan zijn over de uitkomst.
Bij de behandeling van het station Europapark kwam een ander verkeerspunt aan het licht En het laat zich aanzien dat de gevolgen van deze kwestie minstens zo groot zijn als die bij de Koeriersterweg. Het geval doet zich namelijk voor de de NS akkoord gaat met ondertunneling van het spoor bij het nieuwe station Europapark. Let wel, een tunnel voor fietsen. Is op zich geen ramp.
De aanleg van ditzelfde station zal er echter toe leiden dat er ter hoogte van de spoorwegovergang Verlengde Lodewijkstraat-Helperzoom (Esperantokruising) een derde spoor komt te liggen. Laat de NS nu als beleid hebben dat dan de overweg bij de Esperantokruising eruit moet! Ja, eruit, weg, afgelopen.
In de raad vroeg ik hoe je dan straks met de auto van de Oosterpoort naar de Helperzoom moet komen. Niet iedereen gaat immers op de fiets, hoe graag je dat ook zou willen. “Daar komen we apart op terug” was het voorzichtige antwoord van het college. Minder heldere taal, en dat maakt bezorgd. Eén ding is duidelijk: een afsluiting met een evaluatie na een jaar gaat hier niet werken, dat is dan echt een gepasseerd station.
6 reacties Voeg eigen reactie toe
1. Anton Rengers | 30 mei 2008 om 10:28
Van mij mag de overweg bij de Esperantokruising blijven, maar een fietstunnel bij het Europapark “op zich geen ramp”? Een uitstekend iniatief!
2. Wim Maat, hoofdredacteur De Oosterpoorter | 03 juni 2008 om 09:31
Ik heb NS en Prorail gevraagd naar het eventuele sluiten van de spoorwegovergang Verl Lodewijkstraat (Esperantostraat)-Helperzoom. Mijn contact bij Prorail, die over de overgangen gaat en niet de NS, wist van niks maar zoekt het voor me uit. Overigens liggen er al sinds jaar en dag drie sporen in deze overgang.
Ik had al wel eerder geruchten gehoord dat Prorail de overgang kwijt wil, maar van een concreet plan weet ik niet.
Overigens heb ik in ons Buurtoverleg eens voorgesteld de onderdoorgang bij het nieuw te bouwen Europaparkstation ook geschikt te maken voor auto’s. Ik moet erbij zeggen dat dit idee niet veel enthousiasme teweeg bracht.
3. Jan R. Vos | 04 juni 2008 om 08:37
Afsluiting van de overweg brengt problemen met zich mee voor de bewoners van De Linie omdat zij dan enkel via de zuidelijke ringweg op de Helperzoom kunnen komen. Veel kinderen woonachting in de Linie worden met de auto naar school gebracht die veelal in de omgevinf van de Helperzoom zijn gelegen. Voor automobilisten is afsluiting van de overweg een groot probleem.
4. Jan Seton | 04 juni 2008 om 13:50
@Anton: misschien moet ik minder understatements gebruiken.
5. Jan Seton | 04 juni 2008 om 13:52
@Wim en @Jan: ik hoop dat ik ongelijk heb, maar het vermoeden werd wel door de wethouder bevestigd. Ik kan me voorstellen dat auto’s onder het nieuwe station door niet bij iedereen goed vallen. Maar als de Esperanto-overgang verdwijnt, zal er wel een alternatief moeten komen.
6. Wim Maat | 04 juni 2008 om 23:36
In een overleg met roez deed een van de ambtenaar wat geheimzinnig over de overweg en de zuidelijke ringweg. Dat overleg was vlak voor het bekend worden van de plannen voor een tunnel. Misschien heeft eea verband met elkaar, speculeer ik nu maar even.
Plaats uw reactie
Trackback dit bericht | Voeg RSS link toe