Zweeftram
07 juni 2008
Het was ontegenzeglijk een mooie manifestatie, daar in de Martinikerk. En de tram op de Grote Markt deed het ook goed. Maar hoe nu verder? Het college (lees: tramwethouder Dekker) lijkt er al helemaal uit te zijn: de tram komt er en gaat dwars door de binnenstad. Leuk hoor, lekker freewheelen op basis van het eerste enthousiasme, maar nu is het tijd om weer met beide benen op de grond te gaan staan.
Geen misverstand, ik ben nog steeds een fan van de tram, maar ik blijf wel nadenken. Er moet namelijk nogal wat geregeld worden voor we de tram waar dan ook door de stad kunnen zien rijden.
Neem nu de kosten. Als je doorvraagt en alle kosten doorrekent, kom je voor de eerste lijn (hoofdstation-Zernike) op een bedrag van een slordige 200 miljoen. Dit terwijl de oorspronkelijke 150 miljoen nog niets eens voilledig gedekt is. Ik ben enthousiast over de tram, maar het moet wel kunnen.
En dan het regiotramconcept. Als je zoals het CDA de tram als een bereikbaarheidsconcept ziet, moet er een verbinding met de regio komen. Rechtstreeks van Zuidhorn of Hoogezand via hoofdstation en centrum naar Zernike. Heeft nogal wat gevolgen: bredere trams, wijdere bochten, meer slopen en duurdere bruggen.
En natuurlijk de tracés. Ik zag vandaag de 3D-presentatie, en waar ik echt van schrok, was de tram door de Herestraat. Je moet er niet aan denken wat zo’n tram doet in een tjokvolle winkelstraat.
Wethouder Dekker (GL) is er eigenlijk al uit: de tram moet en zal door de binnenstad, het liefst voor het Forum langs. Hier dreigt een stukje prestige: een tramwethouder is pas geslaagd als zij de tram vanaf het stadhuis kan zien. Maar ook hier geldt: nuchter blijven! Een tram door de binnenstad kan wel eens trager en duurder zijn en minder mensen vervoeren (mist bijv. UMCG).
Het is voor mij de vraag of de wethouder echt openstaat voor alternatieven die de komende tijd worden aangedragen, of dat zij al bij de eindhalte is. Meer nuchterheid in de discussie lijkt mij geen overbodige luxe.
6 reacties Voeg eigen reactie toe
1. Weblog Annie Postma &raqu&hellip | 07 juni 2008 om 22:01
[...] Vandaag de Regiotrammanifestatie in de Martinikerk bezocht. De tram op de Grote Markt had ik al eerder even bekeken. Ook het “schetsboek” met alle tracé’s en een uitgebreide inleiding had ik gelezen, zodat ik goed voorbereid de kerk binnenkwam. De grote luchtfoto waar de mogelijke tracé’s op aangegeven stonden kwam me dus al bekend voor. Vooral de 3D-rondritten, met 3D-brilletje!, waren een mooie aanvulling op het papier en de luchtfoto. Je kon goed de effecten op de andere verkeersdeelnemers zien, bijvoorbeeld hoeveel ruimte er nog overblijft voor fietsers en voetgangers, en hoeveel ruimte er voor de tram zelf is. Het blijft lastig om alle voor-en nadelen van de drie tracé’s en varianten in te schatten. In het schetsboek staat een aardige opsomming en er wordt nog wat uitgewerkt hier en daar. Gelukkig hebben we nog even tijd. Wel waren er meteen een paar varianten die me niet zo aanstonden: net als Jan Seton zie ik een tram door de Herestraat niet echt zitten. Het dwars oversteken van de Grote Markt lijkt me ook niet meteen voor de hand liggen en ik moet eerlijk zeggen dat de Westrandvariant ook niet meteen tot de verbeelding spreekt. De tram moet toch door het centrum, denk ik, om meteen de eerste lijn raak te laten zijn. [...]
2. Bert | 08 juni 2008 om 21:23
@Jan Seton: door het project wordt vooral gekeken naar vervoersstromen, Waar komen mensen vandaan en waar gaan ze naar toe. Op basis van die stromen zal een voorkeursstrace bepaald moeten worden. Duidelijk is dat het centrum voor aanzienlijk meer bezoekers een eindpunt (en daarmee ook vertrekpunt) is als het UMCG. Het centrum zal daarmee hoe dan ook goed bediend moeten worden door lijn 1. Een tramtunnel is het mooiste maar helaas te duur. Herestraat is onwenselijk, Resteren Oosterstraat/Gellkingestraat of binnenring. De binnenring geeft andere problemen (te zwakke damkades? en loopafstand naar de Grote Markt). Oosterstraat/Gelkingestraat is daarmee de meest logische optie. Daarna via Ebbingestraat of Boterdiep naar Noorderstation/Selwerd/Paddepoel naar Zernike.
En die enkele tientallen miljoenen euro’s die nog ‘missen’ komen er wel. Soms moet je als overheid ook wat lef hebben en dit soort projecten er door heen drukken. De meerwaarde van een tram is zo enorm dat je niet moet bezuinigen op een paar centen.
3. B.M. | 08 juni 2008 om 23:15
@Bert NIMBY: http://home.hccnet.nl/j.aart/nimby.html
PS, de te zwakke damkades zijn het geval bij dubbel trace.
Onafhankelijk rapporten geven toch duidelijk aan dat een sneltram in voetgangersgebied levensgevaarlijk is. Maar het kan ook nog een stadstram worden, is nog niet duidelijk.
Ik zie liever dat men achter de 740 miljoen euro aangaat, om het meteen goed te doen.
4. Bert | 12 juni 2008 om 22:31
@B.M.: Met de link die je geeft kan ik niks. Het is een stukje van een zekere j.aart en betreft een persoonlijke visie op het begrip NIMBY van iemand, die gezien de inhoud van het stuk, ongetwijfeld zelf een NIMBY is. Kijk eens in de van Dale (Groot woordenboek) of Wikipedia of een juridisch handboek over ruimtelijk bestuursrecht. http://nl.wikipedia.org/wiki/NIMBY
: NIMBY is een acroniem van het Engelse Not In My Back Yard (Niet in mijn achtertuin). Het begrip wordt in de ruimtelijke ordening gebruikt om aan te duiden dat veel mensen wel gebruik willen maken van voorzieningen, maar er geen hinder van willen ondervinden. Zo willen veel mensen in een auto rijden, maar wil bijna niemand dat in zijn directe omgeving een nieuwe verkeersweg wordt aangelegd vanwege de geluidsoverlast of aantasting van het landschap.
Jij bent niet tegen een tram, sterker nog, je wilt best een tram zolang je er maar geen last van hebt. Je voldoet dus aan de officiele definitie van NIMBY.
Overigens heb ik ook liever een tramtunnel met een paar mooie ondergrondse stations. Ik realiseer mij dat Groningen echter te klein is om een dergelijk bedrag thans op tafel te leggen voor dat doel.
5. B.M. | 15 juni 2008 om 12:15
Bert,
Als we uitgaan van 180.000 inwoners en dat elke leeftijd gewoon meetelt.
86% voor de tram = 154.800
14% helemaal tegen de tram = 25.200
72% van 154.800 willen over Grote Markt = 111.456
9% voor het Westrand tracé = 13.932
19% voor diepenring tracé = 29.412
Er zijn dus 29.412 + 13.932 mensen, nimby’s in jouw ogen, deze zijn tegen het trace door de binnenstad. Het is niet dat ik er last van heb, het is gevaarlijk voor voetgangers en fietsers, de boel ligt maanden plat, de historische binnenstad wordt aangetast met kabels van de tram-trein. Ik zal de minste last hebben, want ik kijk wel links en rechts, voor overstekende treinen. De meeste last hebben mensen op de fiets, mensen met loslopende kinderen, winkelend publiek, doven en slechtzienden, bevoorradingsverkeer. Daarnaast mist men de unieke kans om de Grote Markt eens mooi in te richten in plaats van te gebruiken als Openbaar Vervoers knooppunt. Wat meteen opvalt is dat men op de tekeningen wel in staat is bomen in te kleuren, maar een simpele fontein met bankjes aanleggen op de grote markt lukt geeneens. Het is wel makkelijk dat ik ook nog in de straat woon, daardoor ben ik direct belanghebbende en kan dus juridisch ook nog wat ondernemen.
En ik maak geen gebruik van de tram (ik loop /fiets altijd), wat dat betreft is jouw theorie dus al verworpen. Maar als een tram noodzakelijk is ben ik er niet pertinent tegen, als men maar rekening houdt met hoe de binnenstad er over 10,20, 30 jaar uitziet. Je kan je ook niet meer voorstellen dat men kon parkeren op het Poeleplein en de Grote markt, of met een tram door de Herestraat reed.
Ik las ook al ergens dat het goed zo zijn omdat de waarde van onroerend goed zou stijgen. Leuk punt, alleen jammer dat er zoveel winkels leegstaan, juist doordat de prijzen zo zijn gestegen. 30-40.000 huur is voor vele startende ondernemers teveel. Men doet alsof eentram wonderen kan verrichten en economische, milieu, en vervoersproblemen helemaal oplost.
Voor mij is een tram een vervoermiddel, en geen paradepaardje wat perse over de grote markt moet rijden. Ik heb ook de kostenkengetallen openbaar vervoer op onze site geplaatst. Vreemd dat die getallen nog steeds niet duidelijk zijn, als men een weekje gaat rekenen moet er toch wel duidelijkheid zijn. Een tram is in ieder geval duur in exploitatie en beheer, heel erg duur.
6. Albert Fransen | 29 maart 2011 om 21:47
Jan, Mijn vriendin is ervarings dekundige. Zij rijdt dagelijks op de 18meter lange citybussen door de binnenstad van Groningen.Van Groningen Centraal naar Station Noord tot Beijum en dan naar Eelde en de Weijert,Paddepoel en alle andere routes dwars door de STAD. Alle routes zijn goed “bevolkt” 30.000studenten zijn tevreden over de reistijden. Zij zouden graag een RECHTSTREEKSE verbinding hebben van CS naar ZERNIKE,maar voor geen goud via de binnenstad met de vermaledijde tram.
Heb je Burgerinitiatiefgroningen/planb al bestudeerd? Dat is een koopje vergeleken met het plan van die Milieufreak Dekker.
Als iets efficient kan zijn voor een minimum aan kosten,waarom zou dan gekozen kunnen/moeten worden voor de meest dure,maar ook meest in-efficiente manier van vervoeren.
Ik ben al sinds 1989 lid van het CDA.
Maar ik vind het stuitend dat mevr.Karin Dekker de Tram een uitermate sexy vervoermiddel vindt. Dat klinkt als: ze krijgt er een natte broek van. Dan denk ik :als het haar geen centjes kost………..Leg haar de prognose voor: mislukt project,10% van het door de STAD geinvesteerde bedrag op haar prive-inkomsten terugvorderen!!!!Dan zal ze misschien wel bakzeil halen.Blauwe Stad—-Beukema, Chalon—idem dito Dakes–NoordzuidlijnAmsterdam en InHolland. Leuke dingen verzinnen,zonder onderbouw van de achterban/bevolking.
Voormalig CDK Leemhuis-Stout was verantwoordelijk voor het financieel debacle in de Provincie ZuidHolland.
Tegenwoordig beslist zij over de herindelingen van Gemeentes
Als je grote financiele blunders maakt,word je dubbel en dwars beloond. Denk etraan dat het steeds weer gaat over financieen die bijeengebracht worden door de BURGER !! Hier mag jij tegen vechten!
Allemaal mooi weer spelen met andermans geld
Plaats uw reactie
Trackback dit bericht | Voeg RSS link toe