TomTom

31 januari 2009

Het heeft even geduurd, maar sinds kort ben ik ook aan de TomTom. Niet meer kaartlezen, gewoon de vriendelijke stem of de pijl in het opgeruimde display volgen. Duidelijk is dat het rustig rijden is, maar ook dat je er erg afhankelijk van wordt. Juist om die reden wil D66 landelijk van de TomTom-burger af, stond vandaag in Trouw. Meer vertrouwen op eigen kracht van burgers. Iets wat al langer door SP en CDA wordt bepleit, maar dan toch weer anders.

Het doet het altijd goed bij debatten, de basisuitspraak “de politiek moet meer vertrouwen op de eigen kracht van burgers”, vooral als je die koppelt aan de opmerking “dat we ons door de overheid de wet niet laten voorschrijven” en dat soort stoere teksten, vaak ook over geldboetes of belastingen.

Toch hoort er meer bij die – op zich terechte - basisuitspraak, en dat is dat er bij rechten ook altijd plichten horen. Want belastingen en regels zijn niet leuk en o wee, als er iets misgaat, dan weet men diezelfde overheid razendsnel te vinden.

Het interessante aan het artikel in Trouw is dat D66 dat daarin ook belijdt: D66 vindt “dat de politiek te veel fixeert op het ontbreken van de eigen kracht van mensen (aha), waardoor nieuwe afhankelijkheden worden gecreëerd (hmhm). D66 wil juist focussen op die eigen kracht (jaja) en hen die verzaken, daarop aanspreken.” OK!

Dat laatste is pas echt interessant, want dat geeft aan dat met het vertrouwen op eigen kracht van mensen ook direct samengaat dat je mensen daarop mag aanspreken. Dat hoort bij een volwassen relatie tussen overheid en burgers: meedenken, samen werken aan een oplossing, elkaar aanspreken op de eigen verantwoordelijkheden, zonder te vervallen in het al te makkelijke “U vraagt, wij draaien”.

Zo’n houding biedt een uitweg uit een situatie van een al te aanwezige overheid die problemen voor, in plaats van mét burgers oplost en al pamperend en betuttelend van het wieg tot het graf aanwezig is. De overheid kan niet alle risico’s van het leven wegnemen en moet dat ook niet willen. Een overheids-TomTom en bijpassende burger past eerder in een DDR-setting en dat lijkt me niet de richting.

Zijn er dan geen valkuilen in de opstelling van de sociaal-liberalen? Ja, want het komt voort uit de idee van zelfontplooiing, een term die goed past bij een liberale opvatting met veel aandacht voor de eigen vrijheid en het individu, waar het CDA mensen veel meer in hun onderlinge samenhang tot hun recht wil laten komen, meer aandacht voor het gemeenschappelijke en verantwoordelijkheid (soevereiniteit voor de fijnproevers) wil neerleggen in de eigen kring. En niet iedereen is in dezelfde mate in staat tot zelfontplooiing, zodat aandacht voor de kwetsbaren in de samenleving van groot belang blijft.

Er zit dus verschil, maar ook overlap in de opvattingen van D66 en CDA. Zolang het ‘ik’, (het individuele) niet teveel aandacht krijgt ten koste van het ‘wij’, (het collectieve)kunnen deze opvattingen ook in de Stad helpen om de linkse wens van een alomtegenwoordige overheid en een afhankelijke burger een halt toe te roepen. En dan kan de TomTom beperkt blijven tot de auto.

 

Bericht onder: Bestuur

1 reactie Voeg eigen reactie toe

  • 1. ISjFO  |  07 september 2009 om 21:48

    Hoi, kort door de bocht over die fietsbrug die wij niet mochten meemaken: Liever nog een hekwerk dan een vernieuwd “bekwerk”? Groetjes. :-)

Plaats uw reactie

Verplicht

Verplicht, verborgen

Trackback dit bericht  |  Voeg RSS link toe


Kalender

november 2024
M D W D V Z Z
« Jun    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Meest recente berichten