Vroege kerst
12 december 2007
De discussie over de kredietoverschrijding bij het Europapark krijgt een bizarre wending. Waren er voor de zomer in het raadsdebat nog enkele kritische opmerkingen over de dienst RO/EZ, maar kreeg het college een motie van wantrouwen aan de broek, nu lijkt het wel net andersom: het onderzoek heet nu vooral onderzoek RO/EZ en als er wat wordt gedaan aan de informatievoorziening door de diensten, de planning en control en de cultuur en werkwijze en cultuur binnen de dienst RO/EZ dan is alles pais en vree. Kerst is vroeg dit jaar!
De bovenstaande opsomming heb ik niet zelf verzonnen, maar staat in de brief van het college die als reactie is geschreven op het onderzoeksrapport. Al in een eerdere weblog heb ik erop gewezen dat het college in zijn inzet geen enkele aandacht besteedt aan de informatievoorziening door het college aan de raad.
Vanaf het moment van verschijnen van het rapport, met name het onderzoek naar de cultuur binnen de dienst, is de focus verschoven van de rol van het college naar die van de dienst. De aanbevelingen geen koppen te laten rollen, de verandermanager, de eventuele splitsing in ontwikkeling en beheer hebben de meeste aandacht getrokken. Bewijs hiervoor is de insteek van de pers: het Dagblad stelt zichzelf de vraag wie de verandermanager moet worden en de Gezinsbode concludeert dat de crisis is bezworen omdat er consensus bestaat over benodigde maatregelen bij de dienst.
Hebben we het dan in het voorjaar helemaal bij het verkeerde eind gehad? Hebben we de motie van wantrouwen dan verkeerd geadresseerd? Uiteraard niet. Zoals in elk fatsoenlijk bestuurlijk debat over welk probleem dan ook in de gemeentelijke organisatie is het college het aan te spreken orgaan. Want het college is voluit verantwoordelijk voor de ambtelijke organisatie, wat daar ook van zij.
En dan wordt het debat ook weer interessanter. Dan zijn de gebreken in de informatie van de dienst naar het college opeens ook gebreken waar het college op aan te spreken is. Dan is ook niet meer het onderdeel van Hans Andersson het meest prominente onderdeel van het onderzoek, maar dat van Leendert Klaassen, waar het ging om de informatievoorziening van het college aan de raad.
Dan gaat het debat gewoon weer over de kredietoverschrijding, het budgetrecht van de raad en onderling vertrouwen. En was ‘vertrouwen’ ook niet het sleutelwoord in het debat in het voorjaar?
Bericht onder: Zonder categorie
1 reactie Voeg eigen reactie toe
1. Kees Huizenga | 20 december 2007 om 15:16
Ik miste gisteren in het stadhuis de aanwezigheid van oud-wethouder Willem Smink. Eigenlijk ging het vooral ook over hem! Vaststaat dat hij na de verschijning van de drie rapporten van de RO/EZ-trojka over enkele jaren nimmer Jacques Wallage kan opvolgen als burgemeester van Groningen. De Algemeen-Directeur van de dienst RO/EZ, de heer Arie Wink, zat er wat besmuikt en bedroefd bij. Als de wind wat is gaan liggen, zal hij over een jaar of twee rustig gaan vertrekken als AD van RO/EZ. Hij zal de komende twee jaren wel een verandermanager naast en boven zich moeten dulden. De top van de dienst RO/EZ staat feitelijk twee jaren (of meer) onder curatele. Wethouder Frank de Vries is mijns inziens op dit moment “politiek aangeschoten wild”. Indien hij de beoogde cultuuromslag bij de dienst RO/EZ mede kan bevorderen, zowel van boven neerwaarts als van onderen opwaarts (er SAMEN verantwoordelijk voor staan), kan hij politiek overleven. In ieder geval moet er een einde komen aan de naar binnen gerichte, hovaardige en defensieve organisatiecultuur van de dienst RO/EZ. De zogenaamde SWINK-cultuur.
De planeconomen van de dienst RO/EZ dienen een dominantere positie te krijgen. Met andere woorden: de beheerfunctie van de dienst RO/EZ moet meer in het licht treden.
Daarnaast moet de gemeenteraad meer serieus genomen worden wat betreft tijdige en correcte informatieverstrekking door het college van B & W. Het gaat derhalve tevens om een verandering van de bestuurscultuur binnen het stadhuis. Met name met betrekking tot informatie naar de gemeenteraad over de fase van de beleidsontwikkeling van grote projecten. Te denken valt aan het Groninger Forum, MEERSTAD en het Europapark. Tevens gedurige tussentijdse beleidsevaluatie naar de gemeenteraad van lopende projecten (in uitvoering).
Burgemeester J. Wallage noemde gisteren het budgetrecht van de gemeenteraad “een randvoorwaarde”. Dit is evident fout. Het budgetrecht van de gemeenteraad is een wettelijke basisvoorwaarde voor zijn democratisch functioneren! Waarvan akte.
Plaats uw reactie
Trackback dit bericht | Voeg RSS link toe